25.03.2021
Tutustu näytteilleasettajan muistilistaan, jotta saat täyden hyödyn irti messuosallistumisestasi!
Määritä tavoite messuosallistumiselle
Päätä, miksi messuille osallistutaan ja mitä osallistumisella halutaan saavuttaa. Parhaan tuloksen saamiseksi messuille kannattaa asettaa yksi päätavoite ja 1-3 sivutavoitetta. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi uutuuden lanseeraus, myynnin lisäys, liidien hankinta, suoran asiakaspalautteen saaminen tai brändin vahvistaminen.
Valitse oikeat messut
Kun määrittelet, ketä haluat tavoittaa, mitä haluat tulokseksi tapaamisista messuilla sekä missä ja milloin haluat osallistua messuille, osaat valita oikean kävijäprofiilin ja teeman messut toiminnallesi.
Suunnittele tavoitteidesi mukainen messuosasto
Messuosallistumisesi tavoitteet ohjaavat osaston suunnittelua. Osastoa varatessa tulee tietää osaston koko ja se, varaatko pelkän näyttelytilan vai myös osastorakenteet. Messujärjestäjä auttaa sinua sopivan osastoratkaisun valinnassa.
Määritä aikataulu ja budjetti
Pääsääntöisesti messuosaston varaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin, jotta ehdit suunnitella messuosastosi sisällön ja tilata tai valmistaa tarpeeksi tuotteita myyntiin messuille. Lisäksi messuosallistumiseen liittyvät majoituskustannukset sekä muut järjestelyt onnistuvat edullisemmin, kun varaukset tehdään hyvissä ajoin. Messuosallistumisen budjetissa kannattaa huomioida messuosaston paikanvuokra, osaston suunnittelu ja rakentaminen, kuljetuskustannukset, vakuutukset, henkilöstökustannukset, markkinointi sekä mahdolliset ohjelmakulut.
Markkinoi ja viesti messuosallistumistasi
Messut kannattaa kytkeä kaikkeen ennen messuja ja messujen aikana tehtyyn markkinointiin. Messuosallistumisesta kannattaa kertoa siis vähintään verkkosivuillanne, some-tileillänne, uutiskirjeissänne, blogeissanne ja asiakaslehdissänne. Lisäksi kannattaa kutsua omia asiakkaitanne ja sidosryhmiänne vierailemaan osastollanne messuilla.
Kohtaa asiakkaat onnistuneesti messuilla
Messuilla pääsette kohtaamaan ihmisiä ja toteuttamaan osallistumisellenne määrittämiä tavoitteita. Kävijät tulevat messuille saadakseen tietoa messuilla esiteltävistä tuotteista ja palveluista. Kävijä kannattaa huomioida, sillä kävijä haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi. Onnistunut kohtaaminen vastaa sekä näytteilleasettajan että kävijän messuosallistumisen tavoitteita.
Messujen jälkeen edessä on jälkityöt
Messujen jälkeen on ensisijaisen tärkeää ottaa yhteyttä asiakkaisiin, joita tapasitte messuilla. Liidit ovat heti messujen jälkeen kuumimmillaan! Kävijät muistavat, mitä heille on luvattu ja milloin se on luvattu toteuttaa. Pidä siis lupauksesi, jotta pystyt luomaan hyvän asiakaskokemuksen kävijälle. Lisäksi messujen jälkeen on aika katsoa, toteutuivatko asetetut tavoitteet sekä kirjata ylös onnistumiset ja opit seuraavaa messuosallistumista varten.
Näytteilleasettajien muistilista messuille on koottu Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry laatiman verkkokurssin pohjalta. Kurssi opastaa näytteilleasettajia messumedian mahdollisimman tehokkaaseen hyödyntämiseen. Hyödynnä myös kurssin tietoutta messuosallistumisessasi, pääset osallistumaan kurssille maksutta!