04.10.2018
MILJONÄÄRIPROJEKTINSA ansiosta paljon julkisuutta saanut Lauri Salovaara vastaa juuri kun hän on pian nousemassa koneeseen Oulun lentoasemalla. ”Olen paikan päällä Oulun WORK-messuilla, Toscanassa tai Milanossa”, hän naurahtaa puhelimessa. ”Laitteet ovat mukana”, hän lupaa.
Lauri Salovaara toteaa, että työelämä on muuttunut niin, että työtä voi useissa tehtävissä tehdä missä tahansa. ”Esimerkiksi juuri näin, että WORK 2018 Oulu -messuilla minut nähdään livenä screenillä kertomassa näistä asioista, vaikka olenkin silloin Italiassa. Voi olla välillä vaikka Toscanassa ja vaikuttaa ympäriinsä kaikkiin kontakteihinsa”, hän selventää.
”Lupaan, että WORK-messujen puheenvuorossa kerron elämän ja kuoleman kysymyksistä”, Lauri Salovaara räväyttää. ”Teesi on, että tietoisuus kuolemasta lisää elämänhalua. Elämä on niin lyhyt. Joten haluan puheenvuorossani pureutua siihen, että ihmiset innostuisivat eläessään kokeilemaan, oli se sitten mitä tahansa. Vaikka aloittamaan sen sadannenensimmäisen kerran, oli se sitten työpaikan tai puolison haku tai mikä hyvänsä. Ettei anna periksi, vaan tekee vaan, painaa päälle”, hän ehdottaa.
Lauri Salovaara tunnustaa, että turpiin on tullut elämässä hänellekin: ”Bisneselämässä olen saanut niin paljon turpaani niin monta kertaa ja niin eri tavoin, että olisi ollut helpompaa luovuttaa jo kauan aikaa sitten. Mutta kun ei luovuta, ei voi hävitä, siinä on ydinajatus.”
Lauri Salovaara kertoo esimerkin omista kokemuksistaan: ”Viiden sekunnin sääntö tarkoittaa sitä, kun tulee idea mieleen jostakin työ- tai yritystarjouksesta, hyvästä yhteistyökumppanista, alan itse toteuttamaan ja tekemään saman tien. Jos pitää soittaa jollekin, niin pitää viidessä sekunnissa idean syntymisestä ottaa puhelin käteen ja soittaa, tai ainakin alkaa etsiä yhteystietoja ja soittaa. Silloin kun ideaansa toteuttaa tunteella, järki ei ehdi pilata kontaktinottoa. Jos alan järkeilemään esimerkiksi, että enhän minä voi näin raakileella idealla lähteä esittämään mitään, että täytyyhän minulla olla valmiiksi hiottu esitys, niin silloin tilanne on jo valunut hukkaan. Tarkoitushan ei ole, että minä tarjoan sitä mitä itse olen suunnitellut, vaan kuunnella, millainen näkemys mahdollisella tulevalla asiakkaalla on ideaani, eli mitä hän todella tarvitsee. Jos tarjoaisin vain sitä, mitä itse olen asiakkaan puolesta ajatellut eli mitä itse tarvitsen, se ei suinkaan välttämättä kohtaa asiakkaan tarpeita. Tulevaa mahdollista yhteistyökumppania on osattava kuunnella, mitä hän itse tarvitsee, ja luonnollisesti yhteistyössä keskustelemalla päätyä siihen, miten minä voisin ideallani tukea hänen omia tarpeitaan.”
”Olen saanut paljon paremmin tuloksia silloin, kun vaan heti soitan ideastani, kunhan minulla on jonkinlainen aavistus asiasta, ja sovitaan keskustelun lopussa että laitan tarkemmat speksit tulemaan siitä, mihin päädyttiin, kuin että alan ensin pohtimaan millainen tarjous olisi asiakkaalle paras, ja voiko näin tehdä, ja mitä hän on tästä tarjouksestani mieltä. Tai että voinkohan minä nyt soittaa nyt, kun hän on varmaan lounaalla, tai kahvilla, ja nyt kun on maanantai, onko kiirepäivä, tai jos on perjantai, niin onkohan perhe jo lähtenyt mökille… Kun järki alkaa touhuamaan tällaista, niin siitä ei tule yhtään mitään.”
”Pitää peilata sitä, mitä asiakas tarvitsee ja haluaa. Jos minä alan tuputtamaan sitä, mikä järkeilyni jälkeen on oma kirkas visioni, miten tämän täytyy olla, ja kun asiakas ei sitä minun tarjoustani halua ostaa, niin siinä sitä sitten ollaan. Silloin ei tule kauppoja. Tämä on hyvin yksinkertainen homma. Se on konkreettisin asia, minkä olen oppinut”, Lauri Salovaara painottaa.
”Kun asiakkaan kanssa keskustelee ja kuuntelee, eikä tuputa omaansa, hän varmasti ainakin jossain sivulauseessa sanoo, mitä hän oikeasti tarvitsisi. Siihen pitää olla kykyä tarttua, kehittää omaa ideaansa, ja ehdottaa uutta kontaktia oikealla aikataululla.”
”Vaikka minäkin olen ollut pitkään työ- ja bisneselämässä mukana ja siis ollut tekemisissä erilaisten tyyppien kanssa, ja kontaktoinut paljon ihmisiä, joista jotkut osaa jännittää enemmän ja osa vähemmän, silti minua itseänikin ainakin vähän jännittää soittaa jollekin uudelle ihmiselle, tai uudesta tai hankalasta asiasta. Siitä olen ymmärtänyt että kontakti pitää ottaa heti”, hän sanoo. ”Oma innostus kannattaa käyttää omaksi hyväkseen.”
Miljonääriprojektistaan Lauri Salovaara lupaa puhua enemmän WORK-messuilla. Miljonääriprojektin kokemuksista hänen mukaansa voi vapaasti ottaa oppia. ”Kerron muun muassa siitä, miten uskalsin tämän projektin aloittaa, kun eihän Suomessa oikeastaan ole sallittua puhua rahasta tai sanoa”, että haluaa miljonääriksi.
PENTTI KIVIRANTA
Lauri Salovaaraan otetaan Livestream-yhteys WORK 2018 -tapahtumassa keskiviikkona klo 12:00 ja torstaina 13:30. Lue lisää WORK 2018 -tapahtumasta täältä.