← Takaisin
WORK 2018 Tom Laine ja Riikka Annika Keskitalo

Tom Laine & Riikka Annika Keskitalo – Henkilöbrändäyksen gurut

10.10.2018

WORK 2018 -tapahtuma starttaa tänään Ouluhallissa. Tapahtumassa on puhumassa muun muassa henkilöbrändäyksen asiantuntija Tom Laine sekä hänen kouluttajapartnerinsa Riikka Annika Keskitalo, joka vetää LinkedIn-workshopin kävijöille. Laineen puheenvuoro ’Henkilöbrändäys somessa’ klo 12:30 Näköalapaikalla. Keskitalon LinkedIn-workshop ’Näin löydät seuraavan työpaikkasi LinkedInistä’ klo 11:00 Horisonttilavalla.

Käsitykseen omasta henkilöbrändistään voi vaikuttaa itsekin

”Haluan herättää ihmisiä siihen, että nykyään kaikilla on valtavan hienot mahdollisuudet vaikuttaa siihen, miten oma ura kehittyy. Tämä koskee sekä koulutuksestaan valmistuvaa että jo valmistunutta, oman ensimmäisen työpaikkansa hakemiseen aktivoitunutta ihmistä, mutta se koskee myös uranvaihtajaa, olipa sitten kyse oma-aloitteisesta suunnanvaihdosta tai esimerkiksi yt-neuvottelujen tai saneerauksen yhteydessä syntyneistä uusista näkökulmista, tai muuten työttömäksi jäänyttä”, innostaa Tom Laine. Hän puhuu WORK-messutapahtumassa Oulussa. Aiheena on oman työtä hakevan oman henkilöbrändin vaikutuksesta työn hakemisessa ja saamisessa.

”Oman henkilöbrändin syntymiseen ja muovaamiseen kannattaa panostaa. Kyse ei ole mistään kulissista, vaan siitä että kertoo itsestään julkisesti. Jokaisen oma henkilöbrändi on oma osaaminen, ja siitä kannattaa kertoa.”

Laineen mukaan kyse ei suinkaan ole mainostajien tavoittelemasta brändäyksestä, vaan oman todellisen osaamisensa esille tuomisesta rekrytoijille.

”Vaihtoehtoja on paljon. Todellakin kannattaa lähteä myymään omaa osaamistaan. Se on tärkeää työhaastatteluissa, mutta jos kutsua ei tule, myös omia aktiivisia kanavia on nykyään runsaasti olemassa.”

Laineen mielestä kannattaa ryhtyä aktiivisesti myymään omaa osaamistaan. ”Oma ammattitaito ja kokemus voi riittää esimerkiksi kouluttamiseen, jota voi  myydä palveluna yrityksille. Oman osaamisensa voi paketoida niin sanotusti tuotteeksi, jota voi ruveta itse myymään esimerkiksi omalla toiminimellä tai pienenkin firman kautta”, Tom Laine toteaa.

”Työnhaku tai avoimien työpaikkailmoitusten etsijien perinteisiä kanavia myöten ei suinkaan ole nykyään ainoa vaihtoehto. Päinvastoin, todelliset ammattilaiset rekrytoidaan suoraan ilman avointa työnhakua”, hän jatkaa. Työntekijöiden rekrytoijat, olivatpa sitten työntekijää hakevan firman tai sen rektytointipalveluja toteuttavan yhtiön palveluksessa, käyttävät nykyään hyvin paljon aikaa oikean ja sopivan työntekijän etsimiseen verkkopalveluista. Jos ei ole itse näkyvillä aktiivisesti, voi olla turhaa odottaa sopivaa työpaikkailmoitusta.

”Rekrytoijat käyttävät valtavasti aikaa etsiessään verkossa esiin nousevista henkilöbrändeistä tai aktiivisista palveluista sopivaa, aktiivista työntekijää. Mietitään, kuka esillä olevista mahdollisuuksista olisi se paras. Miten verkossa voidaan olla tehokkaasti esillä, siitä kerron WORK-messuilla Oulussa”, lupaa Tom Laine. ”Lyhyesti sanottuna, oman osaamisensa esilletuonti aktiivisesti eli oma henkilöbrändäys on ensiarvoisen tärkeää. Miten muut näkevät meidät, aktiivisina vaikuttajina verkossa, millainen on oma taustamme käytännössä. Keskustelujen tärkeys ja oman ammattiosaamisen pyyteetön jakaminen netissä on keskeinen osa omaa henkilöbrändäämistä.”

Tom Laine on sosiaalisen median asiantuntijayritys HC Services Oy:n pääkouluttaja ja sosiaalisen median rekrytoinnin johtavia asiantuntijoita Euroopassa. Tom Laine tunnetaan yhtenä Euroopan johtavista LinkedIn-asiantuntijoista ja somerekrytoinnin edelläkävijöistä.

 

Sosiaalisessa mediassa kannattaa olla esillä jatkuvasti

”Kerron omat näkökulmani ja kokemukseni siitä, miten sosiaalista mediaa voi konkreettisesti hyödyntää omassa työnhakemisessa. Tunnen hyvin esimerkiksi LinkedIn-yhteisöpalvelun, ja kuvailen WORK-messuilla, miten tästä verkkopalvelusta voi itse hakea avoimia työpaikkoja, ja  miten palveluun kannattaa kertoa omista tavoitteistaan ja osaamisestaan”, kuvailee Riikka Annika Keskitalo.

Hän selostaa tarkemmin ideoitaan WORK-messuilla. ”Miten sieltä voi löytää ”piilotyöpaikkoja” ja miten itsestään voi kertoa, niin että se kiinnostaisi työpaikkojen rekrytoijia. Miten rekrytoijat saavat työmarkkinoilla vapaat työnhakijat esille profiileista, niin että he osaavat ottaa yhteyttä heitä kiinnostaviin osaajiin kuhunkin eri työtehtävään. Omalla toiminnallaan sosiaalisessa mediassa voi tuoda monella tavalla omaa osaamistaan esille, ja odottaa että somea seuraavat ja analysoivat rekrytoijat huomaavat johonkin tiettyyn tehtävään hakemansa henkilön.”

Keskitalon mukaan nykyisin todelliset osaajat rekrytoidaan ilman julkista työnhakuprosessia, vaan potentiaalisille aktiivisille toimijoille lähetetään suoraan kutsu työhaastatteluun, jopa tehdään työtarjous suoraan ilman haastattelua.

”Melko vähän nykyisin haetaan työntekijöitä avoimella työnhaulla, sen sijaan etsitään yrityksen arvoihin, tehtäviin ja tarvittavaan osaamiseen sopivia ihmisiä aktiivisesti itse, ja nimenomaan avoimien medioiden, verkostojen kautta eli sosiaalista mediaa  käyttäen. Kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus voidaan sitten lopulta toteuttaa esimerkiksi videoyhteydellä”, Riikka Annika Keskitalo kertaa.

Riikka Annika Keskitalo on henkilöbrändäyksen asiantuntija ja yrittäjä. BBA-opintojensa lopulla hän työllisti itsensä ryhtymällä yrittäjäksi, ja on ehtinyt kerryttää kokemusta toimimalla monessa eri tehtävässä niin Suomessa kuin muualla Euroopassa. Hän on opiskellut Oulun Ammattikorkeakoulussa ja toiminut vuoden ajan yrittäjänä Tom Laineen organisaatiossa.


WORK 2018 -tapahtumassa on neljä eri teemaa, tulevaisuuden työrekrytointikoulutus ja yrittäjyysTutustu laajaan ohjelmakattaukseen näiden teemojen ympärillä.

Tutustu paikalla oleviin yrityksiin ja organisaatioihin etukäteen ja kohtaa yrityksien edustajia heidän ständillään. Mukana olevat yritykset ja organisaatiot löydät täältä. 

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan:
Ilmoittaudu

← Takaisin